Tuki- ja liikuntaelinsairaudet kuntoon fysioterapian avulla!

Tiedätkö sinä miten tuki- ja liikuntaelinsairauksia voidaan hoitaa fysioterapian avulla? Olen Susanna Raasakka ja aloitin fysioterapeuttina Jyväskylän Hippo Terapiaklinikalla viime vuoden lopulla ja tuon Hippo Jyväskylään vahvan osaamiseni aikuisten sekä ikääntyvien tuki- ja liikuntaelin ongelmaisten asiakkaiden fysioterapiasta. Tässä blogissa kerron siitä, miten fysioterapian avulla voidaan hoitaa tuki- ja liikuntaelinsairauksia ja mitä fysioterapiassa yleensä tehdään. Ovatko fysioterapian erikoisala lymfaterapia, PhysioPilates tai akupunktio sinulle jo tuttuja hoitomuotoja? Pätevyyksiini kuuluvat myös lymfaterapeutin ja PhysioPilates-ohjaajan tutkinnot, joita hyödynnän monipuolisesti fysioterapeutin työssäni. Kerron tässä blogissa myös, mitä lymfaterapia, PhysioPilates ja akupunktio ovat ja miten niitä voidaan hyödyntää monipuolisesti erilaisten oireiden hoidossa.

Erilaiset tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat hyvin yleisiä. Näitä voivat olla esimerkiksi kivut selän, niskan tai raajojen alueella ja ne voivat häiritä liikkumista ja rajoittaa toimintakykyä. Usein kivun taustalla voi olla jokin toiminnallinen vaiva johon fysioterapian keinoin voidaan hakea apua. Tuki-ja liikuntaelinvaivojen fysioterapia on kivun poistamista sekä ihmisten työ- ja toimintakyvyn sekä liikkumisen edistämistä. Se on näiden häiriöiden korjaamista ja niiden vaikutusten tasaamista, myös ennaltaehkäisevästi. Fysioterapeuttisina menetelminä asiakkaan toimintakyvyn edistämisessä käytän fysioterapeuttista ohjausta ja neuvontaa, terapeuttista harjoittelua, manuaalista ja fysikaalista terapiaa, akupunktiota, kinesioteippausta ja lymfaterapiaa. Työskentelyssäni näkyy vahvasti myös PhysioPilates-ohjaaja koulutukseni.

Fysioterapia alkaa asiakkaan terveyden, liikkumisen ja toimintarajoitteiden arvioimisella. Näiden tietojen perusteella yhdessä asiakkaan kanssa laadimme fysioterapiasuunnitelman, jonka tavoitteena on asiakkaan optimaalinen toiminta-, liikkumis- ja työkyky huomioiden asiakkaan voimavarat. Fysioterapia sisältää täsmäharjoitusten ja liikkeiden lisäksi myös tarvittavan manuaalisen käsittelyn. Manuaalinen käsittely voi olla esimerkiksi nivelten mobilisaatiota ja lihasten käsittelyä sekä venytyksiä. Erilaisia teippauksia ja muita hoidon tukimuotoja (esim. akupunktio) käytän asiakkaan yksilöllisen tilanteen ja mukaan. Asiakkaan omalla aktiivisuudella on tärkeä rooli fysioterapiassa. Motivoin asiakasta ottamaan myös itse vastuuta omasta terveydestään sekä toiminta-ja työkyvystään. Ensiarvoisen tärkeää on, että asiakkaan aktiivisuus säilyy myös fysioterapiajakson jälkeen. Omatoimisen liikkumisen jatkaminen varmistaa pitkäaikaiset terapia tulokset.

Fysioterapia vastaanotolleni on mahdollista hakeutua yksityisesti suoraan ilman lääkärin lähetettä, jolloin hoitoon pääsy nopeutuu ja kuntoutus päästään aloittamaan mahdollisimman aikaisin. Näin vaiva ei pääse pitkittymään. Akuutissa ongelmassa usein jo muutamalla hoitokerralla saadaan vaivaan helpotusta. Mikäli asiakkaalla on lääkärin lähete fysioterapiaan, käytössämme on Kelan suoraveloitus eli asiakas maksaa omavastuuosuuden ja me perimme Kelalta sairausvakuutuksen osan suoraan.

Fysioterapian erikoisala Lymfaterapia
Lymfaterapia on fysioterapian erikoisala. Lymfaterapialla hoidetaan eri vaivoista tai sairauksista aiheutunutta turvotusta. Lymfaterapialla on myös kipua lievittävä ja rentouttava vaikutus.
Manuaalinen lymfaterapia elvyttää imusuonten toimintaa ja edistää imunesteen virtausta. Manuaalisen lymfaterapian otteet ovat hyvin kevyitä ja rytmisiä. Ne tukevat imusuonten omaa supistustoimintaa. Lymfaan kuuluvat myös kompressioterapia, liikehoito ja ihon hoito. Lymfaterapiaa käytetään sekä yksittäisenä hoitona että yhdistettynä muuhun fysioterapiaan. Terapian kesto ja terapian tiheys riippuvat muun muassa sairaudesta, vammasta, potilaan yleiskunnosta sekä hoitoalueen laajuudesta. Keskimääräinen hoitoaika on yksi tunti.

Lymfaterapiasta saat apua:

• turvotuksiin, jotka aiheutuvat esimerkiksi syöpäleikkauksesta, sädehoidosta, kirurgisesta toimenpiteestä tai raskaudesta
  • murtumien, nyrjähdysten, lihasrevähtymien, verenpurkaumien, palovammojen hoidossa
  • laskimo- ja valtimoperäisten tai sokeritaudin aiheuttamien säärihaavojen hoidossa
  • reuman, nivelkulumien, fibromyalgian tai ruusun jälkitilan hoidossa
  • CRPS:n sekä hermokudoksen ja sidekudos rakenteiden ärsytystilojen hoidossa

Lymfaterapiaa ei anneta, kun kyseessä on akuutti infektio, syvä laskimotukos tai pahanlaatuinen kasvain, jonka hoito on kesken. Lymfaterapiaan voi tulla yksityisesti ilman lähetettä tai lääkärin lähetteellä. Kela korvaa lymfaterapiaa harkinnanvaraisesti ja tästä johtuen suorakorvausmenettelyä ei voida toteuttaa lymfaterapian osalta. Asiakas hakee itse hoitojaksosta Kelan korvauksen tullessaan lääkärin lähetteellä lymfaterapiaan.

PhysioPilates
PhysioPilates on harjoittelua, jossa Pilates ohjaukseen on yhdistetty fysioterapeuttinen osaaminen. Ohjaajana toimii PhysioPilates -koulutuksen saanut fysioterapeutti. Tällöin fysioterapeutti osaa antaa yksilöllistä ohjausta huomioiden asiakkaan tuki- ja liikuntaelinvaivat. PhysioPilates -harjoittelu voi toimia fysioterapian tukena, se voi olla ennaltaehkäisevää tai kuntoa kohottavaa harjoittelua. Pilates-harjoittelussa yhdistyvät tarkka kehonhallinta, liikkuvuus- ja voimaharjoittelu sekä laadukas hengittäminen ja keskittyminen. Pilates on laji, jota teet itseäsi varten ja kehoasi kuunnellen. Kaikki pilatesliikkeet tähtäävät lopulta siihen, että meidän olisi vaivatonta elää, hengittää, istua, seistä, kävellä, juosta tai vaikkapa pelata. Luonnollisesti vaivattomuus ja kivuttomuus vaikuttavat positiivisesti myös mieleen ja ajatteluun. Kun keho voi hyvin, mielikin voi hyvin. Pilatesharjoittelun ytimessä on keskivartalon vahvistaminen ja lihasten oikeaoppisen käytön harjoittaminen. Vatsan, selän, lantion ja rintakehän alueen lihashallinnan myötä lajista hyötyvät kaikki kuntoutujista urheilijoihin. Ohjaukseen voit hakeutua varaamalla yksityistunnin tai ilmoittautumalla kysynnän mukaan järjestettävälle kurssille.

Akupunktio
Akupunktio on 7000-9000 vuotta vanha kiinalainen hoitomuoto. Keski-Eurooppaan akupunktio levisi 1600-luvulla löytöretkeilijöiden mukana. Suomeen akupunktuuri levisi laajemmin 1970-luvulla, jolloin laillistetut lääkärit antoivat akupunktiota. Erikoiskoulutettujen fysioterapeuttien työvälineenä se on ollut vuodesta 1995 alkaen. Akupunktiossa ärsytetään akupunktiopisteitä neulalla, joka aktivoi useita eri vaikutusmekanismeja. Yksi näistä on niin sanottu porttikontrolliteoria, joka yksinkertaistettuna tarkoittaa sitä, että voimakas ärsytys (akupunktiossa neula) jostain päin kehoa estää kipuaistimuksen kulun aivoihin. Akupunktio käynnistää keskushermoston kautta endorfiineihin perustuvan kehon oman kivunlievitys mekanismin, samalla veren virtaus kudoksissa lisääntyy ja näin lihakset rentoutuvat. Akupunktio myös stimuloi mm. CGRP-hormonin vapautumista laajentaen verisuonia ja toimien tulehduksia estävästi, vaikuttaen näin positiivisesti paranemisprosessiin.

Akupunktiolla voidaan lieventää muun muassa:

• päänsärkyä tai migreeniä
  • lihasten jäykkyyttä
  • hermosärkyjä ylä- tai alaraajoissa
  • nivelrikon aiheuttamaa kipua
  • noidannuolta ja iskiasta
  • erilaisia jännetulehduksia
  • fibromyalgiaa
  • kroonista kipua

Reagoiminen hoitoon on yksilöllistä​, mutta yleensä jo ensimmäisen kerran jälkeen asiakas saa hoidosta vasteen. Hoitokertoja on keskimäärin 1-2 krt viikossa ja hoitosarjat ovat 3-10 kerran mittaisia. Akuuteissa tilanteissa saatetaan jo muutamalla hoitokerralla päästä erinomaisiin tuloksiin. Akupunktion teho kestää tilanteesta riippuen tunneista vuosiin. Akupunktiota voidaan hyödyntää osana fysioterapia käyntiä asiakkaan tilanteesta ja tarpeesta riippuen.

Lisätietoa Susannasta ja Susannan yhteystiedot löydät täältä. Ajan Susannalle varaat kätevästi myös asiakaspalvelustamme, puh. 050 324 8390 tai sanna.leppanen@hippoterapiaklinikka.fi. Susanna työskentelee joustavasti, joten voit kysyä fysioterapiaan myös ilta-aikoja.

Varaa aika, niin räätälöidään sinulle sopiva fysioterapiajakso toiveidesi ja tarpeidesi mukaisesti!