Lasten­neurologin ja psykiatrin palvelut

Hipon lastenneurologit ja psykiatrit ovat asiantuntijoita lasten ja nuorten neurologisissa ja psyykkisissä häiriöissä. Lastenneurologi on oikea henkilö auttamaan, jos puheen tai muiden taitojen kehitys on viivästynyt tai kasvuikäistä potilasta vaivaavat erilaiset kohtaukset tai päänsäryt. Psykiatrian erikoislääkärin vastaanotolta puolestaan aloitetaan mielenterveys- ja käyttäytymishäiriöiden kuntoutuspolku.

Miten varaan ajan?

Voit varata ajan lastenneurologille tai psykiatrille ottamalla yhteyttä lähimpään aluekeskukseesi. Palvelujen saatavuus vaihtelee kaupungeittain. Voit tulla maksusitoumuksella tai ilman.

Ota yhteyttä omaan aluekeskukseesi

Erikoislääkärit tekevät diagnoosin ja lausunnot

Psykiatri ja lastenneurologi ovat erikoislääkäreitä, jotka tekevät hoito- ja kuntoutussuunnitelmaa varten viralliset arviot. He antavat sairaudesta diagnoosin, ohjaavat hoidon suunnittelua ja seuraavat kuntoutuksen etenemistä. Heiltä saat myös lausunnot Kelan ja muiden tahojen maksusitoumuksia varten.

Lastenneurologi tutkii aivojen ja hermoston toimintaa

Lastenneurologit tutkivat ja hoitavat alle 16-vuotiaiden lasten ja nuorten neurologisia sairauksia, jotka liittyvät aivojen, ääreishermoston tai lihaksiston toimintaan. Tyypillisiä syitä hakeutua lastenneurologin vastaanotolle ovat viivästynyt puheen tai muiden taitojen kehitys, päänsäryt ja erilaiset kohtaukset. Taustalla voi olla myös esimerkiksi autismi- tai kehitysvammaepäily.

Psykiatri määrää lääkkeet ja ohjaa psykoterapiaan

Psykiatrille hakeudutaan muun muassa masennuksen, itsetuhoisuuden, syömishäiriöiden, ahdistuneisuuden tai pelkojen vuoksi. Psykiatrisia häiriöitä hoidetaan lääkkeillä, psykoterapialla ja niiden yhdistelmällä. Psykiatri arvioi lääketieteellisen diagnoosin perusteella lääkehoidon tarpeen sekä ohjaa potilaan tarvittaessa lyhytterapiaan tai Kelan tukemaan pidempään kuntoutuspsykoterapiaan.

Psykiatriset sairaudet tai oireet:
  • masennus
  • ahdistuneisuus
  • itsetuhoisuus
  • pelot
  • syömis- tai nukkumishäiriöt
  • uupumus, unettomuus, stressi ja elämän haasteet
  • ahdistus ja pelot
  • kaksisuuntainen mielialahäiriö
  • psykoosi
  • ADHD, keskittymisvaikeudet, autismin kirjo
  • pakko-oireiset häiriöt (OCD)
Lastenneurologiset sairaudet tai oireet:
  • päänsäryt
  • kehityspoikkeavuus tai -viive
  • autismiepäily
  • kehitysvammaepäily
  • kohtaukselliset oireet, kuten epilepsiaepäily
  • unihäiriöt, liikehäiriöt, nykinähäiriöt (ns. tic-oireet)
  • oppimisvaikeudet
  • kehityksen erityisvaikeudet
  • ADHD, keskittymisvaikeudet
  • kehityksellinen neuropsykiatria
  • vammat
  • kielenkehityksen häiriöt, kuten dysfasia
  • kasvuun ja kehitykseen liittyvät kysymykset
Tiesitkö, että

psykiatri on psykiatrian erikoislääkäri, joka on erikoistunut tutkimaan, arvioimaan ja hoitamaan mielenterveyden häiriöitä. Lastenneurologi puolestaan on erikoistunut kehitysiässä ilmenevien neurologisten sairauksien tutkimiseen ja hoitoon.

Suomen iloisin terapiaklinikka rekrytoi

Aiomme tänä vuonna rekrytoida ympäri Suomen ainakin 30 uutta puheterapeuttia, psykoterapeuttia, toimintaterapeuttia, neuropsykologia ja muuta alan ammattilaista. Hakeminen on tehty helpoksi: täytä nopea Työhönotto-lomake ja kerro, millainen Hippo sinä olisit, niin otamme sinuun pian yhteyttä. Voit asettua taloksi myös harjoittelun kautta.

Työhönotto

Oletko sinä seuraava Trainee?

Hippo Trainee -ohjelma on suunnattu puheterapeuttiopiskelijoille sekä vastavalmistuneille ja jo työelämässä toimiville puheterapeuteille.

Lue lisää ja hae

Kuinka hoitopolku alkaa?

Psykiatrin ja lastenneurologin palveluihin voi hakeutua yksityisesti tai asuinkunnan sosiaali- ja terveydenhuollosta saadulla lähetteellä.

Lue lisää Kelan sivuilta:
›› Miten haet kuntoutukseen

Tästä alkaa työhönotto

Hipon rekry on aina auki. Katso avoimet työpaikat tai tee avoin hakemus.

Työhönotto ››

Palvelut myös etäterapiana

Etäisyydet eivät estä terapiaan pääsyä, sillä lähes kaikki Hipon terapeutit palvelevat myös etänä.

Lue lisää etäterapiasta ››

Joskus lyhytterapia riittää

Lyhyt ratkaisukeskeinen terapiajakso auttaa avaamaan solmukohtia yksi elämänalue kerrallaan.

Lue lisää lyhytterapiasta ››