Fysioterapia

Fysioterapia löytää kipupisteet ja helpottaa arjen sujumista silloin, kun pelkkä liike ei enää riitä lääkkeeksi. Fysioterapeuttimme auttavat poistamaan toiminnan ja liikkumisen rajoitteita sekä etsivät kanssasi keinoja aktiivisempaan elämään.

Miten varaan ajan?

Hipon fysioterapeutit palvelevat ympäri Suomen ja verkossa etänä. Varaa fysioterapia-aika suoraan sinulle sopivasta aluekeskuksesta, niin tapaamme pian. Voit tulla maksusitoumuksella tai ilman.

Ota yhteyttä omaan aluekeskukseesi

Fysioterapia turvaa toimintakykyä

Fysioterapia ennaltaehkäisee, kuntouttaa ja hoitaa liikkumisen rajoitteita ja kipuja, jotka ovat usein ikääntymisen, vamman, sairauden tai arjen toiminnan aiheuttamia. Fysioterapian tavoitteena on löytää jokaiselle niin hyvä liikunta- ja toimintakyky kuin se olosuhteisiin nähden on mahdollista. Hipossa fysioterapiaa tarjotaan myös ryhmille.

Sopiva menetelmä löytyy tutkimalla

Fysioterapian menetelmiä Hipossa ovat ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu sekä manuaalinen ja fysikaalinen terapia.

Ohjauksessa ja neuvonnassa tavoitellaan pysyvää toimintakyvyn muutosta sekä etsitään keinoja ja motivaatiota sen toteuttamiseksi. Terapeuttinen harjoittelu sisältää toiminnallisia harjoituksia, joiden vaativuutta kasvatetaan kuntoutuksen edetessä.

Manuaalinen terapia puolestaan perustuu tarkkaan hermo-, lihas- ja nivelrakenteiden tutkimiseen ja sen perusteella suunniteltuun terapiaan. Kun taas fysikaalisessa terapiassa hyödynnetään lämmön, valon, sähkön tai jonkin muun fysikaalisen ilmiön vaikutusta hoitoon.

Lähtökohtana aina oma arki

Hipon fysioterapiassa huomioidaan asiakkaan arki ja fyysiset rajoitteet sekä luodaan henkilökohtaiset tavoitteet ja ohjelma. Harjoittelu voi kohdistua hyvin paikallisesti esimerkiksi tiettyihin lihaksiin tai niveliin tai se voi olla monipuolista harjoittelua yleiskunnon tai toimintakyvyn parantamiseksi. Työskentely jatkuu aina kotona ja tavoitteena on liikuntakyvyn kautta parantaa myös psyykkistä ja sosiaalista toiminta- ja työkykyä. Usein terapiaan sisältyy myös lähipiirin ohjausta.

Hippo fysioterapia

Manuaalinen terapia:
  • palauttaa lihas-, hermo-, fascia- ja/tai nivelrakenteiden toimintaa
  • auttaa kipuun sekä heikentyneeseen nivelliikkuvuuteen ja liikkeen hallintaan
  • korjaa virheellisiä kuormitustekijöitä
  • perustuu tarkkaan tutkimiseen ja kliiniseen päättelyyn
  • manuaaliset menetelmät, terapeuttinen harjoittelu ja teippaukset
Fysikaalinen terapia:
  • lämpö- ja kylmähoidot sekä sähkökipuhoidot
  • lievittää kipua ja tukee kudosten paranemista
  • aktivoi lihaksia ja edistää venyvyyttä
  • perustuu tutkittuun tietoon ja kliiniseen kokemukseen
  • käytetään usein manuaalista terapiaa täydentävänä hoitomuotona
Tiesitkö, että

fysioterapeutti on Valviran hyväksymä terveydenhuollon ammattihenkilö, jolla on fysioterapeutin (AMK), lääkintävoimistelijan tai erikoislääkintävoimistelijan tutkinto.

Fysioterapeuttien avoimet työpaikat

Mahdollistamme omien unelmien tavoittelemisen ja autamme aivan erityisiä ihmisiä pärjäämään paremmin omassa elämässään. Tänä vuonna rekrytoimme ainakin 30 uutta osaajaa ympäri Suomen.

Työhönotto

Kuinka hoitopolku alkaa?

Fysioterapiaan voi saada Kelan, sairaanhoitopiirin tai oman kaupungin/kunnan maksusitoumuksen.

Hoitava lääkäri arvioi kuntoutuksen tarpeen, jonka jälkeen maksusitoumusta voidaan hakea.

Fysioterapiaan voi hakeutua myös yksityisesti ilman lähetettä tai vakuutuksen kautta.

Lue lisää Kelan sivuilta:
›› Miten haet kuntoutukseen

Tästä alkaa työhönotto

Hipon rekry on aina auki. Katso avoimet työpaikat tai tee avoin hakemus.

Työhönotto ››

Palvelut myös etäterapiana

Etäisyydet eivät estä terapiaan pääsyä, sillä lähes kaikki Hipon terapeutit palvelevat myös etänä.

Lue lisää etäterapiasta ››

Joskus lyhytterapia riittää

Lyhyt ratkaisukeskeinen terapiajakso auttaa avaamaan solmukohtia yksi elämänalue kerrallaan.

Lue lisää lyhytterapiasta ››